09 september 2020 -- Valkenburg-Pietersberg 16 km

9 september 2020 - Maastricht, Nederland

Vanmorgen eerst maar eens uitgeslapen en om half 9 ontbeten. Het hotel zat net naast de route en het was vandaag een korte rit, 16 km.
Vanaf Valkenburg gelijk de mooie natuur in en het bos in richting Berg en Terblijt. Mooie omgeving hier. Mooie paden met stroompjes ernaast en oude mergelgroeven waar nu zeldzame beestjes rondlopen zoals salamanders en zo. Omdat het mooi weer is zijn er veel wandelaars op de been, niet alleen Pieterpad wandelaars maar ook mensen die hier een ommetje maken. Maakt het allemaal wel gezellig.
na een poos op en neer en links en rechts, beekje over en kuiltje door in Maastricht aangekomen waar het vrij druk was. Toeristen en studenten zo te zien. Ik was er nog nooit geweest maar lijkt me een heel leuke stad! Hele stad door gelopen en bij de Pietersberg aangekomen waar je een mooi uitzicht over Maastricht hebt. Eerst kom je een fort op een berg tegen en een eind verderop (1,5 km) ligt de afgraving van de ENCI waar het Pieterpad eindigt. Eigenlijk is het een grote kuil waar mergel werd gewonnen. Mergel werd in de bouw gebruikt en voor de aanmaak van cement. Wat erna overgebleven is is een groot natuurgebied wat nu in beheer is van Natuurmonumenten.
Ook hier was het aardig druk met veelal toeristen.

Zo, Pieterpad deel 2 zit er op. Een mooie route met veel afwisseling. Persoonlijk vond ik af en toe te veel bos maar da5 is heel persoonlijk. Ik hoef niet per se een hele dag in het bos te lopen. Ook viel het me op dat er op de routes heel weinig mogelijkheden voor een kop koffie of zo zijn. Als je dat wil moet je echt van de route af en ergens een dorp of zo in. Qua terrein loop je het meeste over asfalt maar ook wel een redelijk gedeelte over zand. Het maakt mij niet zoveel uit, op asfalt loopt wel lekker snel 😀

Het was een leuke route. Wanneer deel 1 aan de beurt is weet ik nog niet.